Ce mănâncă azi, cam ştim, dar nu ne putem da seama cât de mare este
schimbarea petrecută într-un veac decât comparând hrana de azi cu cea
din jurul anului 1900. Dacă vom cerceta câteva lucrări ale unor
cărturari care s-au ocupat de subiect - medici, etnologi ş.a. - şi cărţi
de bucate din vremea aceea, ne vom minuna cu siguranţă de uriaşele
prefaceri prin care a trecut societatea românească, văzute prin prisma
unuia dintre aspectele cele mai grăitoare şi bogate în înţelesuri ale
culturii umane: alimentaţia.
Într-o lucrare tipărită în 1895, intitulată "Igiena ţeranului român",
autorul, dr. Gheorghe Crăiniceanu, se apleca şi asupra acestui aspect -
"Alimentaţiunea în diferite regiuni ale ţerii şi în diferite timpuri ale anului."
Ţăranii alcătuiau, la vremea aceea, cea mai mare parte a populaţiei
ţării, iar situaţia lor era departe de fi înfloritoare: un deceniu mai
târziu, tocmai această viaţă grea avea să ducă la izbucnirea mişcărilor
ţărăneşti de la începutul secolului XX, culminând cu răscoala de la
1907.
Cartea dr. Crăiniceanu documentează această tristă stare de lucruri,
aducând mărturii asupra sărăciei, nivelului de trai scăzut şi impactului
acestuia asupra sănătăţii populaţiei.
Să răsfoim, deci, această lucrare.
Unele lucruri nu ne surprind prea tare, de pildă observaţia că mămăliga era baza alimentaţiei, deşi s-ar putea să ne surprindă totuşi afirmaţia că "uneori fac şi de trei ori pe zi mămăligă."
Se mânca mult mai multă mămăligă decât pâine, poate pentru că, aşa
cum se explică în carte, mămăliga este mai uşor de făcut decât pâinea.
Pâinea de grâu era o mâncare mai "aleasă", rezervată mai curând
sărbătorilor. Făina albă de grâu, atât de banală azi pentru noi, era pe
atunci mult mai preţuită, căci din ea se făceau multe copturi rituale - cozonaci, colaci - cu semnficaţie spirituală.
Alimentaţia românilor acum 100 de ani: la ţară, mămăliga era mâncarea de bază, uneori pregătită şi de trei ori pe zi.
Pe de altă parte, oamenii de la sate mâncau multe lucruri pe care azi tot mai puţini români le mai mănâncă: ştir, podbal, frunze de sfeclă, hrişcă, mei, bob, ulei de cânepă, jufă (julfă)
- tot un produs obţinut din sămânţă de cânepă; semăna cu un fel de
brânză şi era folosit ca umplutură de post la plăcinte şi turte ori
amestecat cu "tocmagi" (tăiţei).
Poate cel mai frapant aspect este consumul mic de produse de origine animală, şi nu numai din motivul că respectau zilele de post.
Adesea, spun diverşii informatori ai dr. Crăiniceanu, ţăranii vindeau
produsele de origine animală, precum păsările de curte ori untul de
vacă, pentru a avea cu ce să cumpere lucruri pe care nu le puteau
produce singuri în gospodărie, iar pentru propria lor hrană se mulţumeau mai curând cu produse vegetale, adăugând
la nelipsita mămăligă de porumb fel de fel de fierturi de frunze şi
fructe, doar din când în când ouă, peşte sărat şi rareori carne.
Erau câteva lucruri care îl îngrijorau foarte mult pe medicul-autor.
Unul dintre ele era faptul că unii dintre ţărani se hrăneau foarte
prost, mâncând aproape zilnic mămăligă cu ceva legume, însă dădeau banii
obţinuţi prin vinderea alimentelor mai bune pe lucruri prea puţin
necesare, după părerea lui, ori chiar dăunătoare.
"Săracul, chiar de are o vacă, găină, speculează produsele lor",
scrie autorul despre alimentaţia în judeţul Bacău, bazându-se pe
rapoarte apărute în Monitorul Oficial în anii 1983 şi 1894.
În judeţul Covurlui, "pe aceste parale cumpără articole de mercerie,
boele (albele şi rumenele) [adică farduri, n.r.] dacă sunt fete mari la
casă, va să zică vinde hrană şi cumpără otravă." În judeţul Ilfov,
"Femeile se îngrijesc de a produce pui de găină, gâsce, raţe, curci, dar
le vând, ca să cumpere adesea sulimanuri." În judeţul Roman, "laptele,
ouăle, brânza, dacă le posedă, le vând în târg pentru a-şi procura alte
necesare, adesea însă în profitul cârciumarului", iar în Vâlcea,"
[femeia] mănâncă pâine cu ceapă, dar îşi face rochie ca la oraş şi
munceste pentru facerea ei o vară".
În judeţul Argeş se mănâncă "ceapă, ştir sau poşircă cu
mămăligă, iar fasolea, lintea, cartofii şi alte legume mai hrănitoare,
foarte rar; productele de la păsări sau vaci mai mult le vând, rar le
mănăncă; carnea, pastrama, peştele proaspăt sau sărat constituiesc nişte
alimente excepţionale." Şi chiar "sătenii avuţi tot aşa se hrănesc, pe motiv că aşa s-au hrănit şi părinţii lor."
O observaţie interesantă o prilejuieşte analiza modului de
alimentaţie în judeţul Olt, unde, după ce constată că aici "Hrana e
săracă, mai mult vegetală" şi insistă ca locuitorii "să fie luminaţi
prin şcoale asupra îmbunătăţirii hranei", dr. Crăiniceanu afirmă că
locuitorii "sunt vegetariani, pentru că prepararea bucatelor e astfel mai uşoară."
Interesant - nu? - prin comparaţie cu mentalitatea de azi, cel puţin la
oraşe, unde lumea consideră că e mai greu să găteşti de post şi că tot
cu nişte carne rezolvi problema mesei mai repede.
Pentru dr. Crăiniceanu, chestiunea posturilor impuse de biserică era o
preocupare importantă; în opinia sa, numeroasele zile de post (peste
jumătate din zilele anului) şi mai ales lunga perioadă de post din
primăvară (Postul Mare) contribuiau mult la starea de malnutriţie a
ţăranilor. " S-a remarcat de către mulţi medici români că, ţeranul
postind, se hrănesce rău tocmai pe timpul când are cea mai grea muncă a
câmpului, pe postul Pascelui; şi iarna, cînd nu lucrează mai nimica,
mănâncă mai bine. Mai toţi au cerut modificarea felului de postire. O
cer şi eu, cu toate că sciu greutăţile ce sunt de preîntâmpinat... [...]
Azi, ca să ne ţinem de lumea civilisată, se cer forţe multe, se cere o
producţiune înzecită faţă de secolii trecuţi, şi prin urmare ţeranul
trebuie pus pe cale de a-şi putea reculege aceste forţe."
Cât de multe s-au făcut în acest sens, cam ştim din istorie; anii
care au urmat publicării lucrării au adus prea puţine îmbunătăţiri
acestei stări de fapt.
La începutul veacului XX
Să sărim peste două decenii, ajungând la mărturia unei alte
cărţi-document: "Din bucătăria ţăranului român." Autorul, învăţătorul de
ţară Mihai Lupescu, pe care pasiunea pentru etnografie l-a făcut să
devină unul dintre cei mai valoroşi cercetători în acest domeniu, a
prezentat aeceastă lucrare, în 1916, Academiei Române, spre a fi
publicată. Muncise la ea peste 20 de ani, publicând iniţial, încă din
1898, fragmente în revista Şezătoarea, iar în cele din urmăă apucându-se
să alcătuiască un volum. Din motive pe care azi nu le mai ştim,
lucrarea nu a fost tipărită la vremea respectuvă, ci a rămas în
manuscris în biblioteca Academiei Române, fiind editată pentru prima
oară abia în anul 2000. Este o carte extraordinară, pentru cercetători
ca şi pentru simplul curios; adevărată fereastră prin care putem privi
de-a dreptul în bucătăria ţărănească de la începutul veacului XX, cu
vatra şi plita ei, cu oalele şi blidele şi cu mâncărurile ce se găteau
acolo.
E încă multă sărăcie în această bucătărie; în carte sunt descrise
destule mâncăruri făcute din resturile cele mai amărâte ori din alimente
ieftine, sărăcăcioase, nişte bucate calice care te fac să te gândeşti
cu milă nespusă la bieţii oameni care mâncau aşa zile în şir, ani la
rând.
"Geandra e mâncarea săracilor. Ea se obişnuieşte mai mult în regiunea
muntoasă şi în Moldova de Sus, şi se face aşa: se ie hrincă (o bucată
de mămăligă rece), se taie felii, se prăjeşte pe-amândouă părţile pe
jaratec, fiind preserate cu sare, şi apoi se dumică (se mărunţeleşte)
într-o strachină. Peste ea se toarnă apă rece şi sare, se mestecă bine
şi-apoi se mânâncă." Cum s-ar zice, un fel de friptură de mămăligă cu
sos de apă sărată...
"Poşirca e terciul făcut din poamele fierte, din care s-a scos ţuica, ce se mânâncă în unele părţi cu mămăligă."
"Şuşoiu se pregăteşte aşa: în apă fierbinte se bagă pâne mărunt tăiată, sare şi brânză; oamenii săraci o fac şi fără brânză."
"Titirim cu apă rece se face din fărâmăturile de mămăligă rece şi apă
din botă; se mestecă de se face treci, pe care-l mânâncă omul lihnit de
foame."
Mai sunt şi alte asemenea descrieri şi reţete, care arată că mulţi locuitori ai satelor trăiau încă la limita subzistenţei.
Şi totuşi, în imaginea de ansamblu începe să se întrezărească un pic
de progres; simplu fapt că se vorbeşte şi despre mâncăruri bune,
îmbelşugate (chiar dacă ele nu erau pentru fiecare zi), că se pomenesc
alimente noi, că se vorbeşte despre oameni gospodari şi cu dare de mână
ca şi cum s-ar fi găsit din aceştia în fiecare sat, arată că nivelul de
trai creştea încet-încet.
Deosebirile dintre sat şi oraş se ştergeau treptat, un proces care
continuă şi azi. În bucatele ţărăneşti începeau să se amestece produse
exotice; ţăranii le cunoşteau, le foloseau (în măsura în care îşi puteau
permite), doar că, neputându-le cultiva ei înşişi, le cumpărau - ca şi
orăşenii - "din târg" sau "de la dughene", cum spune Mihai Lupescu.
"Frunza de dafin se pune în unele mâncări; se cumpără din târg."
"Ienibaharul se cumpără din târg şi se pune în cârnaţi."
Şi tot aşa piperul, scorţişoara, măslinele, lămâile şi portocalele; e
surprinzătoare informaţia că ţăranii cumpărau, pentru copii, portocale,
la vremea când aceste fructe erau - e drept, în ţările mai nordice ale
Europei - delicatese destul de rar gustate, la sărbătorile de iarnă.
(Pesemne nici la noi, la sate, nu şi le permitea oricine, ci doar sătenii cu dare de mână şi mai umblaţi pe la oraş.)
Cei mulţi şi lipsiţi se mulţumeau cu bucate simple, în mare măsură
legume ieftine şi cereale, căci lactatele şi mai ales carnea nu erau la
îndemâna oricui şi oricând. Brânza cu smântână era o mâncare prea scumpă
pentru a fi mâncată în zile obişnuite, aşa rezultă din afirmaţia: "Ea
se mânâncă în dumineci şi serbători...", iar carnea de pasăre, friptă,
apare aproape ca o mâncare de lux, gustată doar la ocazii speciale.
"Găina umplută e cea mai aleasă mâncare ţărănească; ea se face la cumătrii, mese mari şi pentru aşteptarea drăguţilor."
Una dintre cele mai ciudate descoperiri este menţionarea in carte, ca
mâncăruri banale, a unor alimente care azi pur şi simplu nu se mai
mănâncă în popor; de ce, nu ştie nimeni, dar chiar nu se mai mănâncă în
mod obişnuit. Ca exemplu, melcii şi scoicile:
"Cobelcii, colbecii, melcii se mânâncă fierţi ori fripţi. (...) Ei
ies primăvara după o ploiţă; se culeg şi se fierb. Carnea lor fiartă se
mânâncă cu mujdei, lepădîndu-se ăpartea verde. Unii săteni, după ce-i
fierb, îi pun pe ţiglă şi-i frig, mâncându-i cu mujdei. În jud.
Teleorman, cobelcii se toacă, se pun cu orez, se ung cu untdelemn şi se
dau în masă."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu